page 1       about       works       artist's statements       cv's/contact       
links:

Review by John Harrison
at 3SongsBonn (English)


Rheni Remix
is part of Hydrophonix, an ongoing project involving audio recordings made in and around bodies of water. We have made extensive underwater and above water ambient recordings of the Rhine in the vicinity of Bonn, as well as exploritory test recordings of the Maas in Maastricht.
Rheni Remix
ist ein Teil unseres aktuellen Projekts, Hydrophonix. Wir beschäftigen uns mit Klangaufnahmen rund um das Wasser. Wir haben ausführlichen Untersuchungen der Unterwasserklänge Aufnahmen folgen lassen, sowohl im Rhein als auch in der Maas in Maastricht, daneben aber auch typische Geräusche der Wasserumgebung mitberücksichtigt.
Songs of the Rhine
As introduction to the subject matter, "Rhine Water", we presented a performance in the form of a traditional "Liederabend". The Soprano/Baritone soloist, Loreley was accompanied by the first ever appearance of the "Hydrophonium". The "Hydrophonium" is comprised of plastic wine-box bags and actual water from the Rhine (drawn immediately before the performance) amplified by piezo contact microphones.
Liederabend mit Rheinliedern
Die Einführung in die Thematik "Rheinwasser" haben wir einer Performance übertragen, die wir rund um ein hier zum ersten Mal präsentiertes Instrument gestaltet haben. Das "Hydrophonium" ist ein mit Weinschläuchen, Rheinwasser und Kontaktmikrophonen ausgestattetes Musikinstrument, mit dem wir die Sopran/Bariton - Solistin Loreley bei einem Liederabend mit Rheinliedern begleitet haben.
Deep Listening
In the installation "Deep Listening", the field recordings from the Rhine were edited and partially processed, resulting in an approx. 30-minute composition. The listeners lay on cushions in a completely darkened room and are inundated by the flow of sound coming from speakers placed at floor-level. The installation simulates an actual underwater experience.
Deep Listening
In der Installation "Deep listening" sind Aufnahmen aus dem Rhein, bearbeitet und zum Teil verfremdet nach Art einer Collage zu einer ca. 30-minütigen Komposition verarbeitet. Die Zuhörer liegen während der Vorführung in einem vollständig dunklen Raum auf Kissen auf dem Boden und werden von den Klängen, die aus ebenfalls auf dem Boden stehenden Lautsprechern dringen, regelrecht überschwemmt; so wird es tatsächlich zum Unterwasser- Erlebnis.
Excerpts from "Deep Listening"
    1) Ship Noise - Underwater
    2) Super Collider processed Surface Sounds